KARL MARKS I JEGO TEORIA INTEGRACJI KAPITALIZMU W SOCJALNYM PAŃSTWIE

                                     KARL MARKS I JEGO TEORIA INTEGRACJI

                                        KAPITALIZMU W SOCJALNY,M PAŃSTWIE


                                                                             


                                         KARL MARKS I JEGO TEORIA INTEGRACJI

                                             KAPITALIZMU W SOCJALNYM PAŃSTWIE

Witam Państwa serdecznie z ukochanego królewskiego i arystokratycznego miasta Krakowa. Chcę mi się bardzo napisać o wielkim filozofa,ekonomisty i naukowca jakim był bardzo przystojny, mądry naukowca i człowiek Karl Marks. Jego teoria i nauka o rozwoju  kapitalizmu  i socjalnych problem robotników  to cała epoka XIX,XX oraz trwa i w XXI wieku. Komuniści robią z jego osobowości ikonę walki za prawa robotników oraz rewolucji socjalistycznej. Ja jestem innego zdania bo on był filozofem i naukowcem, który badał jak się rozwija kapitalistyczny ustrój i w związku z tym miał dowody,że ustrój kapitalistyczny powinien się zmienić bo dzielenie ludzi na bardzo biednych i bardzo bogatych jest bardzo szkodliwe dla rozwoju kapitalizmu i jak nie robić socjalny zmiany,żeby robotnicy mieli godny warunki dla życia to po pierwszy pada wydajność pracy, a po drugie robotnicy mogą się zbuntować i to będzie powodem nie tylko dla kryzysu ekonomicznego ale i politycznego. Jestem znawca biografii i teorii rozwoju kapitalizmu nad,którym K.Marks pracował całe życie i tak do końca nie zdążył zakończyć bo w 1883 zmarł jego naukowe dzieło zakończył życiowy przyjaciel F.Engels,który całe życie jego wspierał i moralnie i finansowo.Ja pracowałem całe życie jako wykładowca na nauki polityczny i miałem stały wykłady dla studentów na temat jego teorii rozwoju i transformacji kapitalizmu w socjalnym państwie. Napisanie takiego traktatu było wielkim powołaniem młodego i ambitnego dr nauk. Jednak zaczniemy opowiadanie o tym geniuszu z Niemiec,który napisał ogromny traktat po reformacji kapitalizmu i został celebrytem dla rewolucjonistów całego świata. Pochodzi z żydowskiej zamożnej rodziny i urodził się 5 marca 1818 roku w małym miasteczku Trewirze  w rodzinie z dziewięciu dzieci.Po śmierci swojego starszego brata Moritza on miał obowiązek wykonywać obowiązki starszego brata i pilnować swoich małych siostrzyczek. Ojciec Karla szybko zauważył jego wielkie talenty był bardzo wybitnym adwokatem i szybko zauważył organizacyjny i zdolności do czytania,pisania i nauczania. Z tego powodu zdecydował,że zainwestować w jego wykształcenie i zaprosił dobrego prywatnego nauczyciela i to trwało do tego czasu,kiedy mały geniusz w 1830 roku rozpoczął naukę w elitarnej szkole gimnazjalnej,gdzie dyrektorem był jeden z bardzo dobrych jego klientów po adwokaturze. Karl był bardzo kreatywny i chętny dla nauczania różnych nauk i dyrektor tej szkoły pozwolił Karlowi być na zajęciach,gdzie byli wykłady wybitnych profesorów,którzy mieli bardzo liberalny filozoficzny poglądy jak na te czasy,kiedy była religijna brutalna cenzura. To młodemu i bardzo zdolnemu Karlowi wyszło na dobrze, bo on bardzo szybko zrozumiał,że ma wielkie powołanie na to,żeby przedłużyć dalej nauczanie nauk i być dumą cłej rodziny. W wieku 17 lat był na tyle przygotowany teoretycznie po całemu rzędu nauk,że bez wielkiego trudu po konkurencji przed komisją Uniwersytetu z Bonn został przyjęty na kierunek filozofii i literatury.Ojciec Karla nie bardzo był zadowolony z decyzji tego kierunku nauczani, bo on zawsze marzył,że zdolny Karl zostanie wybitnym prawnikiem i zarobi dochody na życie dla siebie i swoje wielkiej rodziny bo u Karla był 7 siostrzyczek, a on był jedynym synem. Jednak Karl był zachwycony liberalnymi poglądami i filozofią,że wszystkie starania byli nie skuteczny i Karl odmówił ojcowi nauczania prawniczego kierunku. Ale Ojciec Henrich Marks uszanował wybór swojego syna Karla i nie stał jego karać finansowo, a pomagał mu w czasie nauczania na uniwersytecie w Bonn. Ale liberalne poglądy oraz udział w różnych klubach politycznych zajmowały u młodego Karla dużo  czasu i zdrowi i z tego powodu jego wyniki naukowe bardzo się pogorszyli i z tego powodu kreatywny ojciec zdecydował przenieść z Uniwersytetu Bonn do Uniwersytetu Berliński,gdzie buntownicze nastrojony Karl  ponownie się angażował w sprawy polityczny. I wtedy ojciec zdecydował działać po innemu i powiedział Karlowi,że czas się ożenić ze swoją ukochaną  Jeny von Westphalen,która buła szlachetnego pochodzenia oraz  jego miłością z młodych lat. Takim sposobem dyplomatycznym ociec miał nadzieje,że oderwie Karla od politycznych i liberalnych klubów,którzy wtedy byli bardzo popularny okręgach kultury Niemiec. I to bardzo pomogło w realizacji planu ojca Karla, bo on od tego momentu bardzo spoważniał i z wielkim oddaniem stał się zajmować nie polityką, a nauką. I to podniosło jego ranking nie tylko przed ojcem a i rodzice Jenny, bo wiadomo,że bogaci arystokraci nie bardzo chcieli,żeby ich zięć stał politycznym działaczem. Jednak dusza Karla Marksa była cały czas zajęta politycznymi pomysłami i w 1837 roku ponownie się angażował w działalność polityczną i filozoficzną bo się dołączył do Klubu  Doktora (Doktorklub),który wtedy był bardzo popularny w okręgach młodych naukowcy i studentów. W tym klubie zawsze dyskutowały bardzo radykalny idei materialistycznego i dialektycznego interpretowania rozwoju cywilizacji na Ziemie.Na te czasy, kiedy dominowała metafizyczna i religijna model świata i jego rozwoju dialektyczny materializm stał się filozofią początku nowej ery w poznaniu przepisów rozwoju naszej cywilizacji od początku i do końca świata. W tym czasie młody Marks był na tyle wykształcony i wzbogacony pomysłami,że bez wielkiego trudu napisał doktorską prace pod nazwą "Różnice między demokrytejską a epikureską filozofią przyrody". Jego praca doktorska była bardzo krytycznie spotkana w swoim Berlińskim Uniwersytecie,gdzie były bardzo konserwatywny metafizyczny poglądy i z tego powodu Marks powinien był zaprezentować swoją doktorską prace do bardziej liberalnych profesorów w Jenie,gdzie w kwietniu 1841 roku z wielkimi brawami od profesorów obronił. To bardzo się spodobało liberalnym profesorom ale nie bardzo pasował rządzącym w Berlinie. Z tego powodu młody Marks,który miał bardzo dobrą opinie medialną zdecydował się wyprowadzić z Berlina do Kolonii,gdzie jemu zaproponowali miejsce dziennikarza oraz szerokie możliwości pisać na różne liberalne i socjalistyczne  tematy ekonomicznego ustrojstwa państwa. Był bardzo ceniony wśród polityków,bo potrafił mocno krytykować zarówno prawicowe rządy europejskie,tak i ruchy liberalne oraz socjalistyczne,które uważał za szkodliwe. Jego krytyka miała wielki rezonans nie tylko wśród zwykłych czytelników, a i w rządowych okręgach władzy Niemiec. Z tego powodu Rząd Pruski zatwierdził kuratora rządowego,który pedantycznie sprawdzał i cenzurował wszystkie materiały wydania gazety. W 1843 roku K.Marks opublikował artykuł z krytyką Imperialistycznej Monarchii Rosyjskiej,gdzie Car Rosji Mikołaj I i arystokracja Rosji  na podstawie niewolnictwa okradali chłopów i robotników. Z tego powodu Rosyjska dyplomacja odesłała posła Rosji z Niemiec. Gazeta została zamknięta i K.Marks razem ze swoją ukochaną Jenny,która w 1843 roku została jego żoną wyjechał do Paryża. Gdzie dostał pracę w radykalnej gazecie z wybitnym dziennikarzem Arnoldem Ruge. Praca z A>Ruge miała przełomowy zwrot w jego liberalnych poglądach, bo on pierwszy raz ogłosił publicznie,je jest rewolucjonista oraz i internacjonalista, i że proletariat jest główną siłę progresu cywilizacji ziemskiej,że kapitaliści i arystokraci okradają jak minim połowę produktu,którego oni produkują bez żadnego trudu i że klas robotników mają prawo buntować i wymagać sprawiedliwego podziału tego co oni swoją pracą produkują. Był rok 1844 rok,kiedy K.Marks witał człowieka,który był zachwycony jego liberalnymi artykułami, i który został wiernym jego przyjacielem do końca jego życia i to był Fryderyk Engels,który został jego bratnią duszą po rozwoju socjalnego państwa na bazie kapitalizmu,który powinien być zreformowany w socjalistyczne, a następnie komunistyczne społeczeństwo jako miasto słońca dla proletariatu,gdzie wszyscy pracują i wszystko co jest produkowano jest sprawiedliwe podzielone. Od tego czasu oni zawsze byli razem i dużo czasu mieli bardzo debat na temat rozwoju kapitalizmu i okradania proletariatu. W ich kłótniach było tyle żaru i naukowych emocji o historycznej roli kapitalizmu,że wspólnie przyszli do skutku,że kapitalizm jest ustrojem,którego albo trzeba reformować w socjalne państwo lub proletariat zacznie przeciw niego wojnę i będzie zniszczony jako klas. Na te czasy to byli bardzo radykalny idei. Po takich bojowych debaty zdecydowały napisać wspólnie pracy na ten bardzo ryzykowny temat pod nazwą "Krytyka krytycznej krytyki"gdzie krytycznie zbadali wszystkie idei w sprawie rozwoju kapitalizmu oraz roli proletariatu oraz bardzo mocno krytykowały poglądy Bruno Bauera i szkoły heglistów. Ta książka miała bardzo duży rezonans jak w okręgach radykalnych tak i rządzących,którzy byli bardzo zaniepokojony takimi radykalnymi propozycjami reformowania kapitalizmu w państwo socjalne przez rewolucyjny działania,buntu i strajków przeciw kapitalistów i władzy oraz religii. Z tego powodu Rząd Pruski oskarżył Francję w działaniach anty niemieckich i wymagał od Francji wydalenia K.Marksa z Paryża. W takiej sytuacji K.Marks nie miał innego wyboru jak z powrotem wrócić do Brukseli,gdzie władze byli więcej liberalny do poglądów socjalistycznego r komunistycznego reformowania kapitalizmu. To dało możliwość młodemu,ambitnemu i nieustraszonemu K.Marksowi na spokojnie zrobić pierwszy projekt partii komunistycznej.pod nazwą " Związek Komunistów". To było genialne chało,że jest potrzebna partia komunistyczna i dużo wybitnych ludzie byli chętny wejść do tej partii oraz finansować. I wtedy Karl Marks i Frederik Engels wzięli się do roboty i napisali historyczny program pod nazwą Manifest artii komunistycznej,który został wydany  w 1848 roku i zawierał idee rozwiniętego materializmu, dialektyki, walk klas i zniszczenie władzy kapitalistów i bogatych ludzie oraz przyjęcie władzy przez klas robotników i budowanie Socjalnego Państwa na zasadach,że kto nie pracuje ten nie powinien jeść.A konieczna cel tego ustroju komunizm,gdzie wszyscy pracują i wszyscy dostają w miarę swoich potrzeb. Przy napisaniu Manifestu partii komunistycznej K.Marks i F.Engels mieli wielkie trudności z napisaniem jak konkretnie powinien funkcjonować ekonomiczny mechanizm  komunistycznego społeczeństwa. Z tego powodu intensywnie stał studiować historie ekonomii oraz stosunki między klasą robotników i kapitalistami. To dla K.Marksa było wydarzeniem, bo on zrozumiał,że bez badaniach politycznych stosunków między kapitalistami i robotnikami i jakim sposobem się dzieli między nimi produkt nie jest możliwe udowodnić jakim sposobem kapitalisty okradają klas robotników. Z tego powodu od 1851 roku K.Marks zaczyna pisać swoje wielkie dzieło pod nazwą Polityczna Ekonomia. Najpełniejszy wyraz genialnego K.Marksa na tym polu znalazła się w wydaniu 1867 I tomie Kapitału.Przyznam się Państwu,że jestem dr ekonomii i dużo lat miałem wykłady na ekonomie polityczną i wiem bardzo doże wszystko co on napisał w tych bardzo grubych tomów pod nazwą Kapitał. Jestem bardzo wzruszony i zachwycony z tego powodu,że K.Marksowi,który nie miał wykształcenia ekonomicznego ,i któremu udało się w swoim arcydziele napisać wszystko co dotyczy procesu wytwarzania kapitału co zostało genialnie zbadano w pierwszym tomie pod nazwą "Proces wytwarzania  kapitału". Tom drugi to sekrety " Proces cyrkulacji kapitału" oraz tom trzeci "Proces produkcji kapitalistycznej jako całość".Jako tom czwarty jest jego dzieło pod tytułem "Teorii wartości dodatkowej". Powiem Państwu,że po prawu spólnikiem tego wielkiego arcydzieła K.Marsa trzeba oddać hołd jego wiernemu  przyjacielowi  F.Engelsowi,który po śmierci K.Marksa po jego zapisom zakończył i wydał,żeby cały świat mógł poznać wszystkie sekrety kapitalistycznego sposobu produkcyjnego. Wiem,że Państwo nie maja wielką ochotę wysłuchiwać długie wykłady  wszystkich procesów ekonomicznych z tego powodu opisze państwu kilka słów o pierwszym tomu jego arcydzieła.Pierwszy tom to jedyny z cztery,który był wydany za życia K.Marksa. Ta ogromna książka,która była wyrokiem dla kapitalistów, bo w niej K.Marks opisuje jakim sposobem kapitalisty,którzy nie pracują mają wielkie majątki, a robotniki,którzy całe życie pracują są goły i wesoły bo nie mają nic na swoje życie w starości.Książka została wydana w 1867 roku i została bardzo popularna wśród studentów oraz radykalny okręgi  nie tylko w Anglii a w całej Europe oraz Stanach Zjednoczonych. Książka zawiera więcej jak 1000 stron i składa się  z dwudziestu  pięciu  rozdziałów podzielonych na siedem  działów: Pierwszy dział: Towar i pieniądz,gdzie K.Marks zbadał jakie są przepisy pojawienia na świat historycznie pojęcia towaru i pieniądza, przemiana pieniądza w kapitał,wytwarzanie wartości dodatkowej względnej,wytwarzanie wartości dodatkowej bezwzględnej i względnej,płaca robocza i jak trwa proces akumulacji kapitału. W tej części swojej pracy on pokazuje dokładnie jaki jest proces nadwyżek pracy,który kapitalisty mają bez żadnego wysiłku. On pokazuje w swoich wykładach procesu produkcji jak część pracy nadwyżką nad ich wynagrodzeniem,która jest jako efekt nieopłaconego czasu. Z jego badani wychodzi,że kapitalisty jak minimum polowe wartości nadwyżki zabierają dla siebie. z Wykładów K.Marksa to est eksploatacja robotników ze strony kapitalistów oraz,że to jest powód dla konfliktów,strajków i niezadowolenia robotników oraz,że tego powodu kapitalizm powinien być reformowany w socjalne państwo,gdzie po Marksu wszyscy,którzy są zdolny do pracy powinny pracować. W tej prace naukowej K.Marks pokazuje proces akumulacji kapitału,który jest opisany nie tylko jak zjawisko gospodarcze, ale i społeczne oraz polityczne. K.Marks dokładnie opisuje nie tylko takie zjawiska jak zależność zysku od wyzysku,znaczenia i dynamiki bezrobocia w kapitalizmie,czynniki wpływające na wielkość ceny płacy roboczej,ale i społeczne warunki akumulacji kapitału,takie jak regulacje prawa pracy, kondycja życia robotników czy historyczny przesłanki i warunki produkcji kapitalistycznej (takie jak  kolonializm czy wywłaszczenie chłopów). Kiedy taka solidna książka pod nazwą "Kapitał" była nadrukowana i się pojawiła w 1867 sklepach, to był wielki furor polityczny,bo on był pierwszy,kto naukowo pokazał z kąt kapitalisty i bogaci ludzie mają dochody na luksusowe życie. K.Marks otwarte określił  wyrok wszystkim kapitalistom,że oni są złodziejami,którzy okradają klas robotników oraz,że z tego powodu robotniki mają prawo na reformacje  kapitalistycznego ustroju na zasadach socjalnych,gdzie wszyscy pracują i na tej podstawie mają prawo na dochody. Z tego powodu po tym jak pierwszy tom pracy się pojawił na rynku, to szybko został zakazany, a  K.Marksowi był przedzielony kilka kuratorów,którzy cały czas odwiedzali K.Marksa. Jeden z nich zostawił dla historii swoje notatki,w których opisywał,że bardzo chętnie się spotykał z Marksom, i że był bardzo ciekawym człowiekiem,z którym było bardzo przyjemnie rozmawiać na tematy polityczne,prawny,ekonomiczny i inne.Po takich wielkich wykładach zostaje mi dodać tylko,że on był prawdziwym gentelmeną bardzo kochał swoją żonę Jenny,która zmarła  2 grudnia 1881 roku, kochający i czerpiący K.Marks stracił motywację do życia bo bez niej nie potrafił już tworzyć i żyć. I tak w wielkiej sławie oraz tęsknocie po za żoną zmarł 1883 roku. I tak cały świat w 1883 roku stracił bardzo przystojnego mena,naukowca i działacza socjalisty i komunisty.




                                                                           




       

Komentarze